środa, 3 kwietnia 2024

Wysyłać czy udostępniać? – Zasady bezpiecznego udostępniania danych w sieci

Cele lekcji:
  • Zrozumienie różnicy między wysyłaniem a udostępnianiem danych w sieci.
  • Świadomość zagrożeń związanych z niebezpiecznym udostępnianiem danych.
  • Poznanie podstawowych zasad bezpiecznego udostępniania informacji w internecie.
  • Ćwiczenie umiejętności rozpoznawania sytuacji, w których należy zachować ostrożność w udostępnianiu danych online.

Przebieg lekcji:

  1. Wprowadzenie (5 minut):

    • Rozpocznij lekcję od krótkiej dyskusji na temat tego, co uczniowie rozumieją przez terminy "wysyłanie" i "udostępnianie" w kontekście danych w sieci.
    • Zadaj uczniom pytania, takie jak: Co to znaczy wysłać wiadomość e-mail? A co to znaczy udostępnić post na portalu społecznościowym?

  2. Omówienie różnicy między wysyłaniem a udostępnianiem (10 minut):

    • Wyjaśnij uczniom różnicę między wysyłaniem danych (przesyłanie ich bezpośrednio do określonej osoby lub grupy osób) a udostępnianiem danych (umożliwienie innym osobom dostępu do danych na zasadach, które mogą być ograniczone lub publiczne).
      1. Udostępnianie (Sharing):

        • Udostępnianie oznacza dzielenie się czymś z innymi osobami. Może to obejmować przekazywanie informacji, plików, materiałów lub zasobów.
        • Na lekcjach udostępnianie może oznaczać pokazywanie prezentacji, udostępnianie notatek, materiałów edukacyjnych lub innych zasobów z całej klasy.
        • W kontekście materiałów na lekcję, udostępnianie może oznaczać udostępnianie zasobów online, takich jak pliki PDF, linki do stron internetowych lub materiały multimedialne.
        • Przykład: Nauczyciel może udostępnić uczniom link do artykułu na temat historii II wojny światowej.
      2. Wysyłanie (Sending):

        • Wysyłanie oznacza przekazywanie czegoś do określonej osoby lub grupy osób. To bardziej indywidualna czynność niż udostępnianie.
        • Na lekcjach wysyłanie może oznaczać przekazywanie zadań domowych, materiałów do samodzielnego studiowania lub innych informacji bezpośrednio do uczniów.
        • W kontekście materiałów na lekcję, wysyłanie może oznaczać przekazywanie plików e-mailowo lub za pomocą platform edukacyjnych.
        • Przykład: Nauczyciel może wysłać uczniom plik PDF z instrukcjami do zadania domowego.
      3. Podsumowując, udostępnianie jest bardziej ogólnym pojęciem, które odnosi się do dzielenia się zasobami z innymi, podczas gdy wysyłanie jest bardziej ukierunkowane na przekazywanie informacji do konkretnych odbiorców.


  3. Zagrożenia związane z niebezpiecznym udostępnianiem danych (10 minut):

    • Omów z uczniami potencjalne zagrożenia wynikające z nieostrożnego udostępniania danych, takie jak kradzież tożsamości, cyberprzemoc, szantaż, i naruszanie prywatności.
    • Podkreśl, że świadomość konsekwencji związanych z udostępnianiem danych w sieci jest kluczowa dla bezpieczeństwa online.
  4. Zasady bezpiecznego udostępniania danych w sieci (15 minut):

    • Przedstaw uczniom podstawowe zasady bezpiecznego udostępniania danych w sieci, takie jak:
    • Zawsze sprawdzaj, kto będzie mieć dostęp do udostępnianych danych.
    • Nie udostępniaj informacji osobistych (takich jak imię, nazwisko, adres, numer telefonu) publicznie.
    • Zawsze sprawdzaj ustawienia prywatności na portalach społecznościowych i innych platformach internetowych, aby kontrolować, kto ma dostęp do Twoich danych.
    • Bądź ostrożny z udostępnianiem zdjęć i filmów, szczególnie jeśli na nich znajdują się inni ludzie.

  5. Ochrona danych jest kluczowym aspektem w dzisiejszym świecie cyfrowym. Pozwala na zachowanie poufności, integralności i dostępności informacji. Oto kilka zagrożeń związanych z niebezpiecznym udostępnianiem danych:
    1. Naruszenia zabezpieczeń danych:

      • Naruszenie zabezpieczeń danych to nieautoryzowany dostęp do informacji, sieci lub urządzeń organizacji. Może wynikać z cyberataków, zagrożeń wewnętrznych lub błędów ludzkich.
      • Skutki naruszenia zabezpieczeń danych to nie tylko utrata informacji, ale także kary za naruszenie zgodności z przepisami oraz długotrwałe uszczerbki dla reputacji marki.
      • ncydenty utraty danych:

    2. Utrata danych to celowe lub przypadkowe zakłócenie normalnej pracy organizacji. Przykłady to zagubienie lub kradzież laptopa, uszkodzenie oprogramowania lub przedostanie się wirusa do sieci firmowej.
      • Dostępność kopii zapasowych przechowywanych w osobnej lokalizacji jest ważna dla ciągłości działania i odzyskiwania danych po awarii.
      • Zarządzanie cyklem życia danych:

    3. Zarządzanie danymi obejmuje tworzenie, przechowywanie, wykorzystywanie, analizę oraz archiwizację lub usuwanie danych.
  • Pomaga to upewnić się, że organizacja przestrzega odpowiednich przepisów i nie przechowuje danych niepotrzebnie.
  • Ochrona prywatności:

  • Ochrona danych osobowych jest surowo zabroniona. Udostępnianie danych osobowych bez zgody może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych, w tym wysokich kar finansowych i utraty reputacji .
    1. Ćwiczenia (15 minut):

      • Przeprowadź symulację różnych sytuacji, w których uczniowie muszą zadecydować, czy bezpieczniej jest wysłać czy udostępnić dane w sieci. Poproś uczniów o uzasadnienie swoich wyborów.
      • Zapewnij przykłady scenariuszy, takie jak udostępnienie zdjęcia z przyjaciółmi na portalu społecznościowym vs. wysłanie go bezpośrednio do jednej osoby, wysłanie adresu e-mail do nauczyciela vs. opublikowanie go publicznie na forum internetowym.
    2. Podsumowanie (5 minut):

      • Podsumuj kluczowe punkty omawiane podczas lekcji.
      • Zapytaj uczniów, czy mają jakieś pytania lub wątpliwości dotyczące bezpiecznego udostępniania danych w sieci.


    Brak komentarzy:

    Prześlij komentarz

    Wysyłać czy udostępniać? – Zasady bezpiecznego udostępniania danych w sieci

    Cele lekcji: Zrozumienie różnicy między wysyłaniem a udostępnianiem danych w sieci. Świadomość zagrożeń związanych z niebezpiecznym udostępn...